
Gotlands Husbehovsfiskeförening
Föreningen strävar efter att bevara den långa traditionen av husbehovsfiske på Gotland för framtida generationer.
Med fokus på hållbarhet och bevarande av naturen, arbetar föreningen aktivt för att bibehålla fisket som en viktig del av Gotlands kulturarv.
Medlemskap i föreningen ger möjlighet till gemenskap, kunskapsutbyte och aktivt deltagande i bevarandet av Gotlands unika fisketraditioner.
Vi kommer att finnas på plats på Almedalsveckan tisdag 23 och onsdag 24 juni i närheten av högskolan.
Välkomna att besöka oss där!
Föreningens årsmöte 2026 hölls i Lau bygdegård den 19 april och runt 40 medlemmar var på plats.
Läs 2025 års verksamhetsberättelse HÄR
Sammanfattning från årsmötet finns HÄR
Som medlem i vår föreningen så stödjer du oss i vårt arbete för att bevara husbehovsfisket på det sätt som det alltid varit = att förse hushållet med fisk för föda.
Medlemsavgiften är 100:-/år för vuxen och 20:- för ungdom
Avgiften betalas till bankgiro 170-4592
eller med swish
Kom ihåg att ange namn och adress samt gärna e-postadress
VÄLOMMEN SOM MEDLEM!

En ny så skallad "Modern fiskelagstiftning" är på gång och där är förslaget att vårt vanliga fiske med nät ska vara i grunden förbjudet och kräva undantag från lagen som skall beviljas av HAV - Havs och Vattenmyndigheten.
Det är ett förslag som helt tycks vara enligt sportfiskarnas mål att våra nät skall förbjudas. Flera insändare i media med mera har kommentera detta. Främst att det kommer att utplåna ett kulturarv och minska landets beredskap för livsmedelsförsörjning i händelse av kris.
Hela utredningen och lagförslaget finns här
(1 300 sidor) :
Vår förening har lämnat en skrivelse där vi emotsätter oss förslaget, den finns här:
Vår skrivelse:
Vår länsstyrelse på Gotland har också lämnat lämnat ett remissvar som finns här:
Länstyrelsen Gotland:
© Husbehovsfiskarna 2026